The training brought together students from three SEA-EU partner universities: 8 students from the University of Malta, 8 students from the University of Split, and 30 students from the University of Gdańsk. This diverse international group created a rich environment for collaboration, exchange of perspectives, and shared learning.
The course programme was developed on the basis of survey results collected from students and academic staff, which helped identify key challenges, expectations, and support needs related to peer tutoring. These findings shaped a comprehensive curriculum focusing on communication, ethics and boundaries, effective questioning, and strategies that foster student development.
The training consisted of two components: a remote preparatory module, during which participants completed tasks before arriving in Gdańsk, and three days of intensive on-site workshops at the University of Gdańsk. The in-person sessions combined theoretical elements with hands-on, workshop-based activities, allowing students to work both individually and in international teams. This structure encouraged active engagement, reflection, and the practical application of new skills.
The course was delivered by an international team of trainers: from the University of Gdańsk – Adriana Ruta-Wojciechowska, Jarosław Jendza, and Grzegorz Grzegorczyk; from the University of Malta – Michelle Attard Tona and Charmain Bonello; and from the University of Split – Nikica Mihaljević and Antonella Marić.
Throughout the course, students showed remarkable commitment, openness, and enthusiasm for developing their tutoring competencies. Their involvement confirmed the value of peer tutoring as a meaningful form of student support and personal development.
The Peer-EDU project now moves forward to its next stages, including training sessions for academic teachers and preparations for the Viva Dydaktyka conference, where participants will share their reflections and discuss key outcomes of the project.
Kolejny ważny kamień milowy dla Peer-EDU: Zakończenie kursu szkoleniowego dla tutorów rówieśniczych
Właśnie zakończyliśmy kolejny ważny etap realizacji projektu Peer-EDU – kurs mający na celu przygotowanie studentów do roli tutorów rówieśniczych.
W szkoleniu wzięli udział studenci z trzech uczelni partnerskich SEA-EU: 8 studentów z Uniwersytetu Maltańskiego, 8 studentów z Uniwersytetu w Splicie oraz 30 studentów z Uniwersytetu Gdańskiego. Ta zróżnicowana, międzynarodowa grupa stworzyła bogate środowisko do współpracy, wymiany perspektyw i wspólnego uczenia się.
Program kursu został opracowany w oparciu o wyniki ankiet przeprowadzonych wśród studentów i pracowników naukowych, które pomogły zidentyfikować kluczowe wyzwania, oczekiwania i potrzeby wsparcia związane z tutoringiem rówieśniczym. Wyniki te ukształtowały kompleksowy program nauczania skupiający się na komunikacji, etyce i granicach, skutecznym zadawaniu pytań oraz strategiach wspierających rozwój studentów.
Szkolenie składało się z dwóch komponentów:
zdalnego modułu przygotowawczego, podczas którego uczestnicy wykonywali zadania przed przyjazdem do Gdańska, oraz trzech dni intensywnych warsztatów stacjonarnych na Uniwersytecie Gdańskim. Zajęcia stacjonarne łączyły elementy teoretyczne z praktycznymi zajęciami warsztatowymi, umożliwiając studentom pracę zarówno indywidualną, jak i w międzynarodowych zespołach. Taka struktura sprzyjała aktywnemu zaangażowaniu, refleksji i praktycznemu zastosowaniu nowych umiejętności.
Kurs poprowadził zespół trenerów:
z Uniwersytetu Gdańskiego — Adriana Ruta-Wojciechowska, Jarosław Jendza i Grzegorz Grzegorczyk; z Uniwersytetu Maltańskiego — Michelle Attard Tona i Charmain Bonello; oraz z Uniwersytetu w Splicie — Nikica Mihaljević i Antonella Marić.
W trakcie kursu studenci wykazali się niezwykłym zaangażowaniem, otwartością i entuzjazmem w rozwijaniu swoich kompetencji tutorskich. Ich zaangażowanie potwierdziło wartość tutoringu rówieśniczego jako wartościowej formy wsparcia i rozwoju osobistego studentów.
Projekt Peer-EDU wkracza obecnie w kolejne etapy, obejmujące szkolenia dla nauczycieli akademickich oraz przygotowania do konferencji Viva Dydaktyka, podczas której uczestnicy podzielą się swoimi refleksjami i omówią kluczowe rezultaty projektu.

